Friday, March 7, 2008

PM - Don't Spend RM 81 Billion For Subsidy, Reduce By 50% and save RM 40 Billion

WITH the end of the era of cheap oil (current price per barrel is $106), many see Malaysia’s current oil and gas subsidies as unsustainable and inefficient.

A high subsidy level is not efficient from a welfare perspective because those who can afford to pay for higher fuel prices are also benefiting from the subsidy that is aimed at alleviating the burden faced by the low-income groups.


It was recently reported that the top 4% income group in Malaysia is utilising 60% of the household subsidies (fuel, electricity, tollsetc.)!



It is also not efficient from a distributional perspective because of leakages, hoarding and smuggling to countries with higher fuel prices.In addition, given that oil is a scarce and non-renewable resource, it would not be wise to encourage high consumption by keeping domestic prices way below the international level through subsidies.



News Update

Feb. 27, 2008- Second Finance Minister, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop was recently reported by the media as saying that the government is expected to spend RM81 billion on all forms of subsidies this year "to help Malaysians cope with the rising prices."The sum includes subsidies on petrol, diesel, education, healthcare and textbooks.

The yearly subsidies on education and healthcare totalled RM29 billion and RM9 billion, respectively.

For economist, Professor Emeritus Datuk Dr Mohamed Ariff, the subsidy policy practised by the government for over 50 years cannot be a permanent feature."The rakyat needs to be educated on this issue. I am not anti-subsidy, as I believe there is a valid case for subsidies under certain circumstances and this is particularly true for health care and education.

Massive Subsidies

Feb 25 , 2008- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said today the government allocated massive subsidies to offset the price of petrol in the market as it cares for and is concerned about the people. The Prime Minister said the government did not want the people to be too heavily burdened by the rise in petrol price.

The government was spending RM43.4 billion currently to provide various subsidies to offset the petrol price increase and the allocation was actually much bigger than that for national development, he said

Memahami Subsidi Minyak

KUALA LUMPUR, 31 Julai 2007 -- Kenaikan harga runcit petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) mulai hari Ahad adalah lanjutan daripada keputusan kerajaan 5 Mei lalu untuk mengurangkan secara berperingkat subsidi petroleum, yang pada tahun ini mencecah sekurang-kurangnya RM7.6 bilion jika harga tidak dinaikkan.

Melalui kenaikan ini, kerajaan dapat menjimatkan subsidi sebanyak RM1 bilion menjadikan jumlah subsidi tahun ini kepada RM6.6 bilion.

Kewajaran langkah menjadi ketara kerana subsidi petroleum dan cukai yang dikorbankan pada tahun ini akan berjumlah RM14.5 bilion walaupun selepas kenaikan harga yang terbaru ini.

Hari Sabtu, kerajaan mengumumkan kenaikan harga runcit petrol sebanyak 10 sen seliter, diesel sebanyak 20 sen seliter dan gas petroleum cecair (LPG) sebanyak 5 sen sekilogram.

Bagi menghadapi kenaikan harga minyak di pasaran dunia, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mustapa Mohamed mahu rakyat sebagai pengguna memainkan peranan dengan bijak dalam berbelanja, termasuk bijak dalam membuat pertimbangan berasaskan maklumat serta bertanggunghjawab terhadap perbelajaan.

Sebagai contoh, beliau berkata lazimnya terdapat 10 hingga 20 peratus "pembaziran" makanan yang disediakan oleh purata keluarga di negara ini yang terpaksa dibuang, dan kadar ini lebih tinggi dalam jamuan yang melibatkan orang ramai seperti kenduri.

Juga pengguna boleh menguruskan perjalanan dengan kenderaan secara lebih berhemat bagi mengurangkan kegunaan minyak iaitu sumber asli yang semakin pupus.

"Rakyat perlu sedar bahawa dalam masa 19 tahun lagi, tiada setitik minyak pun akan dapat dikeluarkan dari bumi atau dasar laut Malaysia," katanya sebagai memberi satu amaran tentang senario masa depan tenaga di negara ini.

Berikut soal jawab dengan Mustapa Mohamad berhubung perkara subsidi ini:


S: Kenapakah subsidi minyak wajar dikurangkan dan apakah kesan negatif daripada subsidi?

J: Salah satu kesan negatif ialah berlakunya herotan pasaran yang boleh menjejaskan ekonomi negara. Ini bermakna harga komoditi berkenaan tidak menggambarkan kos sebenar kerana harga pasaran adalah di bawah harga sebenar. Akibatnya akan berlaku penggunaan yang berlebihan dan pembaziran. Di samping itu, akan timbul kegiatan yang tidak sihat seperti penyelewengan, penipuan dan penyeludupan. Kerajaan tidak boleh biarkan jurang antara harga pasaran dan harga subsidi terus melebar kerana ini boleh menggalakkan penyelewengan. Ada pihak yang tidak bertanggungjawab membeli diesel pada harga subsidi dan menjualnya kepada kilang/industri pada harga pasaran yang lebih tinggi.

Satu lagi kesan ialah berlakunya penyeludupan minyak, khususnya diesel Malaysia untuk dijual ke negara jiran. Ini seumpama memberi subsidi kepada rakyat asing. Akibatnya, kumpulan sasar tidak mendapat manfaat sepenuhnya kerana faedah ini turut dinikmati orang yang tidak layak, yakni orang asing. Negara kerugian besar. Andainya 10 peratus minyak Malaysia diseludup ke luar, ertinya negara kehilangan RM660 juta subsidi yang sepatutnya dinikmati rakyat Malaysia, berdasarkan subsidi sebanyak RM6.6 bilion yang dianggarkan pada akhir 2005.

Juga penyeludupan minyak memerlukan kerajaan membuat belanja tambahan untuk meningkatkan penguatkuasaan melalui tambahan kakitangan dan peralatan pihak berkuasa yang bertanggungjawab menyekat penyeludupan.

Selain itu, subsidi yang begitu besar merupakan kos melepas kerana jumlah itu boleh diguna untuk memberi manfaat kepada rakyat dan generasi masa depan, yakni anak cucu kita seperti membina sekolah, hospital dan pelbagai kemudahan awam.

Pada hari ini, subsidi juga menguntungkan orang kaya yang memiliki banyak kereta berbanding orang miskin yang mempunyai motosikal. Ini tidak adil. Lebih baik jika wang yang digunakan untuk subsidi ini dipakai untuk tujuan-tujuan lain yang lebih menguntungkan rakyat jelata.

Apabila jumlah subsidi meningkat jumlah wang yang ada untuk pembangunan akan berkurangan.

Pemberian subsidi juga mengurangkan keupayaan kerajaan untuk mengurangkan defisit negara.

S: Apakah maksud subsidi?

J: Subsidi adalah wang yang dibayar oleh kerajaan kepada pengeluar atau penjual sesuatu produk supaya harga runcit produk tersebut rendah berbanding kos sebenar atau harga pasaran. Subsidi merupakan bantuan untuk meringankan beban kepada pengguna.

S: Berapa lamakah subsidi ini akan dikekalkan? Perlukah ia dihapuskan?

J: Kerajaan akan terus menyediakan subsidi minyak tetapi akan menentukan tahap subsidi yang mampu ditanggung olehnya.

Kerajaan sedang merangka kaedah yang lebih baik bagi memastikan bahan petrol seperti diesel dimanfaatkan oleh golongan yang benar-benar layak termasuk nelayan, pengusaha kenderaan awam seperti bas dan teksi serta pengusaha pengangkutan sungai di Sabah dan Sarawak.

S: Apakah maksud kehilangan cukai?

J: Penjualan diesel dan petrol adalah tertakluk kepada cukai jualan sebanyak 19.64 sen seliter bagi diesel dan 58.62 sen seliter bagi petrol. Bagaimanapun, cukai jualan tidak dikenakan ke atas gas memasak. Cukai jualan ini yang diperkenalkan pada tahun 1983, dikenakan sebagai salah satu punca hasil kerajaan di samping menjadi alat penstabil harga produk petroleum. Oleh itu, untuk mengurangkan harga runcit produk petroleum, langkah pertama yang diambil oleh kerajaan ialah memberi pengecualian cukai jualan ke atas produk berkenaan yang menyebabkan kerajaan mengalami kehilangan hasil cukai.

Sejak kebelakangan ini, jumlah pengecualian cukai ini semakin besar. Umpamanya pada tahun 1993, kehilangan hasil adalah RM190.8 juta sahaja tetapi meningkat kepada RM2.6 bilion pada tahun 1999 dan terus meningkat kepada RM7.9 bilion pada tahun 2005. Pengecualian keseluruhan cukai jualan ke atas diesel wujud sejak daripada bulan Oktober 1999 lagi berikutan harga diesel yang semakin meningkat manakala bagi petrol sejak Jun 2004.

S: Berapa harga sebenar minyak dan bahan petroleum jika tiada subsidi?

J: Tanpa subsidi, harga petrol premium (RON97) ialah RM2.45 seliter dan bukannya RM1.62 seperti harga sekarang. Sebenarnya, apabila seseorang pengguna membeli seliter petrol premium di Semenanjung Malaysia, kerajaan menanggung beban sebanyak 82.82 sen, yakni 58.62 sen dalam bentuk pengecualian cukai jualan dan 24.20 sen dalam bentuk subsidi.

Harga pasaran diesel tanpa subsidi di Semenanjung sepatutnya RM2.07 seliter. Tapi pengguna membeli seliter diesel dengan harga RM1.28 sahaja. Ini kerana adanya subsidi 59.13 sen seliter dan pengecualian cukai jualan 19.64 sen.

Harga pasaran gas memasak (LPG) tanpa subsidi di Semenanjung adalah RM2.39 sekilogram. Tapi pengguna membeli sekilogram LPG dengan harga RM1.45 sekilogram sahaja. Ini kerana adanya subsidi 93.92 sen sekilogram. Umpamanya, bagi satu tong gas 12 kilogram harga yang kita bayar adalah RM17.40 tetapi harga sebenar ialah RM28.67. Jadi bagi setiap tong gas, kerajaan menanggung subsidi sebanyak RM11.27.

S: Berapakah perbelanjaan kerajaan untuk subsidi minyak?

J: Jumlah subsidi bergantung kepada penggunaan minyak. Semakin banyak minyak digunakan rakyat, semakin tinggilah bebanan subsidi yang ditanggung kerajaan.

Subsidi yang diberikan pada tahun 2001 adalah RM2.4 bilion berasaskan harga purata minyak mentah WTI (West Texas Intermediate iaitu harga rujukan di Amerika Syarikat dan dunia) sebanyak AS$25.24 setong. Pada 2004 subsidi meningkat kepada RM4.8 bilion berdasarkan harga purata minyak mentah dunia sebanyak AS$41.60 setong.

Ini belum mengambil kira kehilangan hasil yang juga kian meningkat sejak 2002, dari RM3.3 bilion pada tahun 2002 kepada RM4.8 bilion pada tahun 2003 dan RM7.2 bilion pada tahun 2004.

Bagi tahun 2005, dengan menaikkan harga runcit diesel dan petrol pada 31 Julai 2005, kerajaan dapat menjimatkan subsidi sebanyak RM1 bilion menjadi RM6.6 bilion pada tahun 2005 berbanding RM7.6 bilion jika harga tidak dinaikkan (2004: subsidi RM4.8 bilion).

Subsidi yang begitu besar merupakan kos melepas kerana jumlah tersebut boleh digunakan untuk tujuan yang lebih produktif dan berfaedah kepada rakyat seperti membina sekolah atau kemudahan awam.

S: Kerajaan memperoleh faedah daripada kenaikan harga minyak. Tidak bolehkah kerajaan menambah tanggungan subsidi?

J: Jika harga minyak naik, hasil Petronas naik, hasil kerajaan juga naik. Tapi pada masa yang sama subsidi minyak yang ditanggung oleh kerajaan juga naik, dari RM4.8 bilion tahun 2004 kepada jangkaan RM6.6 bilion tahun ini.

Jadi, memang benar negara mendapat keuntungan lebih tinggi dengan kenaikan harga minyak kerana pendapatan negara bertambah hasil daripada pertambahan eksport. Namun, kerajaan perlu bertanggungjawab dalam membelanjakan pendapatan ini. Adalah tidak wajar 100 peratus keuntungan atau pendapatan ini digunakan semata-mata untuk subsidi minyak.

Namun begitu perlu diingat, bahawa kita beroleh keuntungan dari kenaikan harga minyak pada jangka pendek sahaja. Pada jangka sederhana, kenaikan harga minyak menjejaskan ekonomi dunia dan sebagai sebuah ekonomi terbuka, eksport kita akan merosot. Hasil negara akan berkurangan dan ini akan menjejaskan ekonomi negara. Oleh itu dalam jangka sederhana, kenaikan harga minyak sebenarnya tidak menguntungkan kita.

Lagipun sebahagian keperluan minyak oleh rakyat negara ini perlu dibeli dan diimport dari negara lain. Ini bermakna walaupun kenaikan harga minyak dunia menyebabkan hasil bertambah, ia juga bermakna negara perlu berbelanja lebih untuk mengimport minyak pada harga yang lebih tinggi.

S: Patutkah kerajaan menggunakan sepenuhnya sumbangan Petronas untuk membiayai subsidi?

J: Sebenarnya, sumbangan Petronas kepada hasil negara adalah mencukupi untuk membiayai sepenuhnya subsidi keluaran petroleum.

Namun begitu, perbelanjaan subsidi adalah perbelanjaan hangus. Walaupun kerajaan boleh membiayai sepenuhnya subsidi yang kian meningkat tetapi ini bukanlah langkah yang terbaik kerana akan menjejaskan pelaksanaan program lain yang lebih produktif.

Oleh itu, jika rakyat dan kerajaan dapat berkongsi kos kenaikan harga keluaran petroleum dan mengurangkan jumlah subsidi yang perlu ditanggung oleh kerajaan, sebahagian daripada sumbangan Petronas boleh dilaburkan ke dalam aktiviti-aktiviti yang menjana pendapatan baru demi kesejahteraan negara dan rakyat.

S: Keuntungan Petronas meningkat kerana kenaikan harga minyak. Tidakkah patut Petronas menyumbang lebih untuk menangani kesan kenaikan harga minyak?

J: Sejak ditubuhkan pada tahun 1974, Petronas telah membuat sumbangan besar terhadap pembangunan negara. Dalam tahun kewangan 2004/2005, ia telah menyumbang RM31 bilion dalam bentuk cukai, dividen dan royalti. Ini merupakan peningkatan 47 peratus berbanding dengan sumbangan tahun sebelumnya. Jumlah ini merupakan 53 peratus daripada keuntungan kasar Petronas sebanyak RM59 bilion pada tahun kewangan 2004/2005.

Petronas hanya menguasai 30 peratus sahaja pasaran dalam sektor penjualan runcit produk petroleum tempatan, manakala sebahagian besarnya iaitu 70 peratus dikuasai pesaingnya seperti Shell, Esso, Caltex, BP, Mobil dan Projet. Jika Petronas dikehendaki menyerap kenaikan harga minyak atau menanggung secara langsung subsidi minyak, ini bermakna ia memberi subsidi juga untuk syarikat-syarikat minyak asing.

Di Malaysia, Petronas mempunyai tiga loji penapis minyak dengan jumlah keupayaan 256,000 tong sehari atau 47 peratus daripada jumlah keluaran negara. Baki sebanyak 53 peratus disumbang oleh loji penapisan minyak yang dimiliki oleh Shell (155,000 tong sehari), Exxon-Mobil (88,000 tong sehari) dan Conoco Phillips (48,000 tong sehari). Oleh kerana Malaysia menggunakan 520,000 tong sehari, adalah jelas bahawa untuk memenuhi keperluan, kita juga perlu bergantung kepada loji penapisan milik syarikat minyak antarabangsa.

Di samping itu, Petronas telahpun memberi subsidi gas untuk sektor tenaga negara ini berjumlah RM25 bilion sejak Mei 1997. Harga gas yang ditetapkan kepada sektor tenaga pada masa ini hanyalah RM6.40 per million British Thermal Unit (mmbtu) sahaja sedangkan harga gas berasaskan harga komersil ialah sebanyak RM25.70 per mmbtu. Harga gas yang rendah ini membolehkan Malaysia mengekalkan tarif elektrik pada tahap yang munasabah.

S: Apakah kesannya jika Petronas menggunakan kesemua keuntungannya untuk menampung subsidi?

Petronas adalah sebuah entiti perniagaan yang beroperasi di negara ini dan di peringkat antarabangsa. Jika sebahagian besar keuntungannya digunakan untuk subsidi, mungkin ia akan dianggap sebagai syarikat yang tidak bertanggungjawab dan akan menjejaskan kredibilitinya. Akibatnya, Petronas mungkin diturunkan tarafnya oleh agensi penarafan antarabangsa.

Peranan utama Petronas adalah mengurus dan mengekalkan sumber minyak dan gas negara kita. Bagi mencapai matlamat ini, keuntungan mestilah dilaburkan semula untuk kegiatan carigali sama ada di dalam negeri mahupun di luar negeri. Keuntungan juga perlu dibelanjakan untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan.

Dalam tahun kewangan 2004/2005, Petronas melabur 61 peratus daripada jumlah pelaburannya atau sebanyak RM10.7 bilion untuk aktiviti carigali. Jika tidak ada pelaburan baru, Malaysia akan menjadi pengimport bersih petroleum menjelang tahun 2009.

Pelaburan oleh Petronas dalam aktiviti carigali, telah meningkatkan rizab minyak negara sebanyak 2-3 peratus setahun. Ini tidak akan berlaku jika semua keuntungan digunakan untuk subsidi.

S: Apakah pilihan kerajaan dalam menangani kenaikan harga petroleum?

J: Dalam menghadapi isu subsidi produk petroleum serta kaitannya dengan kedudukan kewangannya, kerajaan mempunyai tiga pilihan, iaitu:

+ Mengekalkan harga runcit petroleum walaupun harga pasaran antarabangsa naik. Ini bermakna keseluruhan kenaikan harga produk akan dibiayai oleh kerajaan melalui peningkatan bayaran subsidi serta kehilangan hasil cukai. Jurang antara harga pasaran dengan harga subsidi juga akan semakin luas. Peningkatan subsidi dan kehilangan cukai bererti semakin kurang peruntukan dapat disediakan untuk tujuan pembangunan negara dan kerajaan akan berdepan dengan masalah kewangan yang kritikal; atau

+ Memansuhkan subsidi dan menarik balik pengecualian cukai dan membiarkan harga naik sehingga mencerminkan harga pasaran. Dengan ini tiada lagi jurang antara harga pasaran dan harga subsidi. Ini bererti pengguna akan menanggung keseluruhan kenaikan harga tersebut. Beban sepenuhnya akan dirasai oleh semua pengguna produk petroleum. Kerajaan dapat menjimatkan wang yang banyak untuk membiayai projek pembangunan dan rakyat perlu membayar harga pasaran produk petroleum. Namun begitu dalam keadaan ini kerajaan mungkin dituduh keterlaluan dan dianggap zalim; atau

+ Menaikkan harga sedikit seperti keadaan sekarang. Jurang di antara harga pasaran dan harga subsidi dapat dikurangkan. Ini bererti sebahagian kenaikan dipindahkan kepada pengguna dan sebahagiannya ditanggung oleh kerajaan melalui subsidi. Tanggungan subsidi juga dapat dijimatkan dan penjimatan itu dapat membiayai perbelanjaan yang lebih produktif. Kenaikan harga secara sederhana tidak akan memberi kesan mengejut kepada rakyat dan memberikan ruang untuk rakyat dan pengguna membuat penyesuaian sewajarnya dalam perbelanjaan mereka.

Pada pandangan kerajaan jurang antara harga pasaran dunia dan harga dalam negeri perlu dikurangkan secara berperingkat-peringkat. Oleh itu pilihan ketiga, adalah jalan tengah dan merupakan pilihan terbaik. Ini bermakna kerajaan akan terus menyediakan subsidi dan rakyat berkongsi sedikit dengan kerajaan dalam menangani kenaikan harga minyak.

S: Apakah peranan yang boleh dimainkan oleh rakyat sebagai pengguna?

J: Berikutan dengan kenaikan harga minyak, terdapat di kalangan peniaga yang mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan berlebihan. Oleh itu, sebagai pengguna, rakyat perlulah bertindak dengan bijak dalam berbelanja. Ini termasuk bijak dalam membuat pertimbangan berasaskan maklumat serta bertanggungjawab ke atas perbelanjaan.

Pengguna mestilah berhemat dalam perbelanjaan dengan berbelanja mengikut keperluan dan kemampuan. Di samping itu, pengguna perlu membuat pilihan bijak dengan membandingkan harga dan kualiti barangan dan kedai sebelum berbelanja. Ini secara langsung dapat meningkatkan kedudukan kewangan keluarga.

Dengan berbelanja secara berhemat dan merancang perbelanjaan, pengguna boleh mengurangkan pembaziran.

Sebanyak 41 peratus dari penggunaan tenaga digunakan oleh sektor pengangkutan. Oleh itu, dari segi penggunaan minyak, dengan merancang perjalanan lebih awal, berkongsi kereta atau menaiki kenderaan awam, perbelanjaan ke atas minyak boleh dikurangkan.

S: Apakah persediaan yang perlu dilakukan oleh rakyat?

J: Rakyat perlu sedar bahawa dalam masa 19 tahun lagi, tiada setitik minyak pun akan dapat dikeluarkan dari bumi atau dasar laut Malaysia. Oleh itu, kita perlu menggunakan hasil petroleum ini dengan berhemat. Kita mesti mencari jalan mengurangkan pergantungan terhadap minyak dan memainkan peranan menggunakan hasil minyak hari ini untuk tujuan produktif. Kita mesti berjimat cermat, jangan membazir dan mencari sumber tenaga alternatif seperti biofuel.

Beberapa negara seperti Indonesia dan Thailand telah memperkenalkan langkah-langkah penjimatan tenaga yang radikal. Rakyat negara ini wajar menyokong usaha kerajaan berhubung penggunaan tenaga secara berhemat.

Kerajaan akan bertindak tegas terhadap peniaga yang tidak bertanggungjawab yang mengaut keuntungan berlebihan. Pengguna boleh memainkan peranan dengan melaporkan kegiatan tidak beretika ini kepada pihak berkuasa supaya tindakan dapat diambil. Peniaga, pedagang dan pengusaha pula perlu bersikap patriotik dan tidak mengkhianati orang ramai dengan menaikkan harga barangan atau jualan sewenang-wenangnya.

Pendapatan syarikat meningkat RM102.9b berbanding RM88.9b tahun lalu


PETRONAS terus mengekalkan prestasi kewangan cemerlang dengan meraih keuntungan sebelum cukai RM42.6 bilion dalam separuh pertama berakhir 30 September 2007, meningkat 6.2 peratus daripada RM40.1 bilion tempoh sama tahun kewangan lalu.

Prestasi memberangsangkan itu diraih daripada pendapatan berjumlah RM102.9 bilion, meningkat 15.8 peratus daripada RM88.9 bilion.

Selepas ditolak cukai dan kepentingan minoriti, keuntungan bersih syarikat kebangsaan itu ialah RM26.6 bilion, peningkatan 7.7 peratus daripada RM24.7 bilion. Berikutan itu, nilai asetnya terus mengukuh kepada RM309.57 bilion, sementara dana pemegang sahamnya berkembang kepada RM178.2 bilion, meningkat 13.1 peratus berbanding RM157.6 bilion tahun lalu.

Petronas menerusi kenyataan mengumumkan keputusan kewangan itu semalam berkata, daripada jumlah pendapatan yang diraihnya dalam tempoh dikaji, operasi antarabangsa, tidak termasuk pendapatan eksport menyumbang RM40.77 bilion atau 39.6 peratus.

Katanya, jualan produk petroleum ditapis terus menjadi penyumbang utama pendapatannya dengan jualan bernilai RM38.1 bilion, meningkat 37 peratus berbanding hasil jualan sebanyak RM33.57 bilion dalam tempoh sama tahun kewangan lalu.

Pendapatan daripada jualan minyak mentah pula menjadi penyumbang kedua terbesar dengan nilai jualan RM20.75 bilion, meningkat 20.2 peratus. Sementara itu, gas asli cecair (LNG) terus menjadi penyumbang ketiga terbesar pendapatannya dengan jualan sebanyak RM15.4 bilion, meningkat 15 peratus. Sumbangan operasi antarabangsa kepada jumlah pendapatan Petronas meningkat 30.9 peratus daripada RM31.13 bilion pada tahun kewangan sebelum ini, sekali gus menunjukkan ia terus mengukuhkan kehadirannya dalam industri minyak dan gas dunia.

Petronas berkata, rizab minyak mentahnya sehingga 1 Januari 2007 terus meningkat kepada 26.49 bilion tong bersamaan minyak daripada 25.85 bilion tong pada 1 Januari tahun lalu. Daripada jumlah itu, rizab minyak mentahnya di Malaysia adalah 20.18 bilion tong, meningkat 1.35 peratus daripada 19.91 bilion tong. Rizab minyak mentah antarabangsanya pula berjumlah 6.31 bilion tong sehingga 1 Januari lalu, meningkat 6.2 peratus daripada 5.94 bilion tong.

Kenyataan Petronas itu berkata, pengeluaran minyaknya di Malaysia dalam tempoh separuh pertama tahun kewangan semasanya berakhir 30 September lalu meningkat kepada 1.603 juta tong bersamaan minyak sehari daripada 1.55 juta tong dalam tempoh sama tahun kewangan lalu. Pengeluaran minyak antarabangsanya pula berjumlah 613,100 tong bersamaan minyak sehari.

ECER

The ECER is an economic development corridor designed to raise income levels and improve standards of living for 3.9 million residents in the states of Kelantan, Terengganu, Pahang and Johor state's Mersing district.

Based on a master plan drawn up by PETRONAS, the ECER will see some RM112 billion spent on 227 projects by the year 2020.

These projects, to be implemented on a regional basis, are expected to overcome income inequalities between rural and urban areas, alleviate poverty; balance the growth between Peninsula Malaysia's west and east coasts; build basic infrastructure and optimise the property sector including Malay reserve land.

Tapping into the inherent resources and strengths of each state, the master plan has identified tourism; oil, gas and petrochemical; manufacturing; agriculture and education sectors for economic development.

The Secretariat of the East Coast Economic Region (ECER) has commenced operations and will respond to public and investor queries on matters related to the region and its economic development plan.

The Secretariat is currently based at the PETRONAS Twin Towers in Kuala Lumpur

Thursday, March 6, 2008

Petroliam Nasional Bhd or PETRONAS


PETRONAS, short for Petroliam Nasional Bhd, is Malaysia's national petroleum corporation established on 17 August 1974. Wholly-owned by the Government, the corporation is vested with the entire oil and gas resources in Malaysia and is entrusted with the responsibility of developing and adding value to these resources.

Over the years, PETRONAS has grown to become a fully-integrated oil and gas corporation and is ranked among FORTUNE Global 500's largest corporations in the world. PETRONAS has four subsidiaries listed on the Bursa Malaysia and has ventured globally into more than 33 countries worldwide in its aspiration to become a leading oil and gas multinational of choice.

As at end of October 2005, the Petroliam Nasional Berhad Group comprised 101 wholly-owned subsidiaries, 19 partly-owned outfits and 57 associated companies. PETRONAS currently has a workforce of over 30,000, supporting its various businesses and operations groupwide.

Revenue51.0 billion USD (2007)
Net income14.4 billion USD (2007)
Employees 33,944 worldwide










PETRONAS Development (1974 to 2005)



1974

Incorporation of PETRONAS. Parliament passed the Petroleum Development Act.


1975

First export of crude by PETRONAS.


1976

Conclusion of first production sharing contract (PSC) with Esso and Shell.


1977

Entry into the Petroleum product market via aviation refueling and bunkering services.


1978

Incorporation of PETRONAS Carigali Sdn Bhd, the exploration and production subsidiary of PETRONAS.


1980

Incorporation of Asean Bintulu Fertilizer, marking PETRONAS' entry into the petrochemicals sector.


1981

First PETRONAS petrol station set up in Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur.


1982

PETRONAS Carigali made its first oil discovery, the Dulang oilfield, offshore Terengganu.


1983

Malaysian LNG exported its first shipment of liquified natural gas (LNG) to Japan from its plant in Bintulu, Sarawak.

PETRONAS' first refinery with 30,000 bpd capacity in Kertih, Terengganu came onstream.


1984

Duyong Gas Development Project completed. The Peninsular Gas Utilisation (PGU) Phase 1 came onstream. Moved into Kompleks Dayabumi.


1985

Introduction of new PSC terms. Asean Bintulu Fertilizer plant came onstream . First fertilizer export. First liquified petroleum gas (LPG) export.


1988

Signing of the country's first Unitisation Agreement between PETRONAS Carigali and Esso Production Malaysia Inc. for the development of Dulang field.


1990

The road to globalisation began. Maiden E&P venture as a member of a consortium in onshore Block D, Myanmar.


1991

Signed a joint venture agreement with BP Chemicals/BPCM Assets Sdn Bhd and Idemitsu Petrochemical Co Ltd for the ethylene and polyethylene projects in Kertih, Terengganu. Inauguration of PGU Phase 2 system by Prime Minister Dato Seri Dr Mahathir Mohamad.

Dato Seri Dr Mahathir Mohamad launched Dulang crude.

First operatorship in overseas E&P venture for blocks 1 and 2 offshore Vietnam.


1992

MTBE/Propylene and Polypropylene plants in Gebeng, Kuantan came onstream marking PETRONAS' entry into the integrated petrochemical business.

Ground breaking ceremony of the Kuala Lumpur City Centre (KLCC) project by Dato Seri Dr Mahathir Mohamad.


1993

PETRONAS signed its first deep water PSC with Mobil. Issued its first US$500 million Yankee and 50 billion yen samurai bonds.


1994

Marketing arm PETRONAS Dagangan Bhd became the first PETRONAS subsidiary listed on the Kuala Lumpur Stock Exchange (KLSE).

PETRONAS Melaka Refinery with 100,000 bpd capacity began operation.

First of PETRONAS' five LNG tankers, Puteri Intan, was delivered.

Oil was discovered in Ruby field, in Block 1 and 2, Vietnam.

First overseas oil production from Dai Hung field in Vietnam.

First overseas retail station opened in Cambodia.


1995

Established PETRONAS Energy Philippines Inc to import, store and distribute LPG for domestic and commercial use in the Lanau District, Mindanao.

Polyethylene plant in Kertih came onstream.

Listing of PETRONAS Gas Bhd on the KLSE.

Commencement of PETRONAS sponsorship of the Red Bull-Sauber-PETRONAS Formula One Racing Team.


1996

Full completion of the LNG Dua project in Bintulu. Incorporated a joint venture company known as Aromatics Malaysia Sdn Bhd to undertake the implementation of the country's first aromatics project.

Issued its first US$1.9 billion global bond. Acquired a 30% stake in Engen Ltd in South Africa. Signed a petroleum contract with China National Offshore Oil Corporation and Chevron Overseas Petroleum Ltd to jointly undertake oil and gas exploration in block 02/31, offshore Liaodong Bay area, China.


1997

Moved to the world's tallest buildings, the 88-storey PETRONAS Twin Towers at the KLCC. Signed agreement with BASF Aktiengesellschaft of Germany to construct and operate three new petrochemical plants at the Gebeng Industrial estate in Kuantan.

Signed a shareholders agreement with BP Chemicals to build Malaysia's first acetic acid plant in Kertih.

The first LPG joint venture project in ZhengJiang, Jiangsu Province, China was officially opened. Aquired a 29.3% stake in Malaysia International Shipping Corporation Berhad (MISC).

PGU III, the final phase of the three-phase PGU project was completed.


1998

PETRONAS injected PETRONAS TANKERS Sdn Bhd into MISC, resulting in MISC becoming a 62% subsidiary of PETRONAS.

Launched Enviro 2000, the natural gas vehicle taxi.

Signed PSCs with two foreign players in Malaysia upstream sector, namely, Santa Fe Energy Resources and YPF Malaysia Ltd.

Malaysia's first commercial prototype engine, PETRONAS E01, developed by PETRONAS engineers, was launched.

Acquired the remaining 70% of Engen Ltd making it fully owned subsidiary of PETRONAS. Launched the first oil production of Ruby Field offshore Vung Tau, Vietnam. PGU III the final phase of the three-phased PGU project was completed.

Launched the first oil production of the Sirri field in Iran.


1999

Signed three PSCs with PETRONAS Carigali and Murphy Oil Corporation, a new foreign player in the upstream sector.

First oil production export from Sudan. Official Opening of the PETRONAS Twin Towers by Dato Seri Dr Mahathir Mohamad on Malaysia's 42nd National Day.

Concluded a Gas Sales Agreement with developers of Block A-18 in the Malaysian-Thailand Joint Development Area to jointly purchase natural gas with Petroleum Authority of Thailand from the block.

Divested 20% equity in Engen Ltd to Worldwide African Investment Holding Pty Ltd.

Signed a Farm-out Agreement with ENI for interests in three exploration blocks offshore Gabon.


2000

Introduced PRIMAX, a revolutionary new generation petrol to Malaysian motorists.

Resak Gas Field offshore Terengganu began production. L

aunched SPRINTA 5000, a fully synthetic motorcycle engine oil.

Signed agreements for two oil and gas exploration blocks, the East Kadanwari Block and Mehar Block, in Pakistan.

Commenced construction of the 1,070 km pipeline for Chad-Cameroon Integrated Oil Development and Pipeline Project. First oil is targetted in 2003.


2001

Signed a PSC with Sonatrach, the Algerian national oil corporation, for the Ahnet Block onshore Algeria.

Dato Seri Dr Mahathir Mohamad launched the book on PETRONAS entitled "A Vision Realised - The Transformation of A National Oil Corporation" written by Datuk Paddy Bowie.

PETRONAS' office in Jakarta officiated by Dato Seri Dr Mahathir Mohamad.

BASF PETRONAS Chemicals Sdn Bhd's integrated chemical complex in Gebeng, Pahang officiated by Dato Seri Dr Mahathir Mohamad.

Rolled out PETRONAS' high performance prototype "GP1" motorcycle engine at the Sepang F1 Circuit.


2002

Signed a Petroleum Contract with PetroVietnam and Pertamina to jointly explore for and develop hydrocarbon resources in Blocks 10 and 11.1 offshore Vietnam.

Official opening of IPPL LPG Terminal, a joint venture with India Oil Corporation.

Secured two reconnaissance contracts in Morocco.

PETRONAS Petroleum Industry Complex (PPIC) in Kertih, Terengganu officiated by Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad.

Raised US$2.675 billion equivalent from a global bond issue, the largest corporate bond issue to have ever been concluded by an Asian corporation.

Signed an Exploration Production Contract (EPC) with ENH, Mozambique's national oil company for the Zambezi Delta Block offshore Mozambique.

Launced Foggy PETRONAS Racing, a team sponsored by PETRONAS to race in the World Superbike Championship.

Secured interest in Jabung Block, onshore South Sumatra, through the acquisition of Kerr-McGee Indonesia's entire share capital.

Received the delivery of first natural gas from West Natuna, Indonesia.

Awarded four PSCs for Blocks M-15, M-16, M-17 and M-18 offshore Myanmar

Entered into an agreement with Premier Oil Plc, to swap its 25% share in Premier for Premier's interests in producing fields in Myanmar and Indonesia.

Discovered oil and gas reserves in the Turkmen sector of the Caspian Sea, Turkmenistan. Announced the development of its own Formula One fuel for the Sauber PETRONAS cars in the 2003 FIA Formula One World Championship.

Announced the financial close of the purchase by Transasia Pipeline Company Pvt. Ltd, of a 40 per cent stake in PT Transportasi Gas Indonesia.





Petronas Twin Towers.They are 452 metres tall (1,483f), have 88 stories, and were completed in 1998.They were the world's tallest from 1997 (when they were topped out) until October 2003.






2003

Official opening of the polyvinyl chloride (PVC) plant, Phu My Plastics & Chemicals Company Ltd, a joint venture between PETRONAS, PetroVietnam and Tramatsuco.

Signed a Petroleum Contract with PetroVietnam to jointly explore for and develop hydrocarbon resources in Block 01/97 and 02/97 offshore Vietnam.

Awarded two Production Sharing Contracts for deepwater Blocks L and m offshore Malaysia to Murphy Oil Corporation and PETRONAS Carigali Sdn Bhd.

Foggy PETRONAS Racing Team entered 2003 World Superbike Championship. Acquired Mobil Oil Sudan Limited from Mobil International Petroleum Corporation to participate in the retailing business and marketing of petroleum products in Sudan.

Signed an agreement for the acquisition of 50% working interest and joint operatorship of the West Delta Deep Marine concession, offshore Egypt and a 35% interest in the Egyption LNG project from Edison S.p.A.

PETRONAS and PetroChina, in consultation with PERTAMINA, have in a joint exercise acquired the entire share capital Amerada Hess Indonesia Holdings Limited.

Signed a Sale and Purchase Agreement with Lundin Sudan BV for the sale of Lundin's 40.375% participating interest in Block 5A, Sudan.

Appointed Motosikal Dan Enjin Nasional Sdn Bhd (MODENAS) as the local assembler of the road version of PETRONAS FP1 superbikes.

Official opening of PETRONAS Liquefied Natural Gas Complex in Bintulu, Sarawak by Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad.

Awarded the exploration Block G in the Federal Democratic Republic of Ethiopia.

Signed a PSC with Pertamina and PetroVietnam to jointly explore for and develop hydrocarbon resources in Block SK305 offshore Sarawak.

Awarded an exploration and production contract for the offshore Indus Block G and H by the Government of Pakistan.

Announced the first oil and pipeline fill operations of its joint venture Chad-Cameroon Integrated Oil Development and Pipeline Project.

Opened its first service station in Sudan, officially marking its entry into the retail marketing business in the country following its acquisition of the entire retail assets of Mobil Oil Sudan Ltd.

Completed the transfer of its 25 percent interest in Premier Oil Plc for the latter's interests in producing fields in Myanmar and Indonesia.

Concluded two Sale and Purchase Agreements to sell the entire 3.6 million tonnes per year liquefied natural gas output of Train 2 of the Egyptian LNG Project to BG Gas Marketing Ltd, a subsidiary of the British Gas Group.

Unveiled the road version of its PETRONAS FP1 motorcycle, Malaysia's very own first superbike. Launched its range of premium grade automotive engine oils in Indonesia, officially entering the country's lubricants market.

Signed a Letter of Intent with Petroplus International NV (Petroplus) to acquire 30 per cent equity in Dragon LNG, a special purpose outfit established by Petroplus to develop a proposed LNG terminal and related facilities in Milford Haven, Wales, United Kingdom.



2004

Entered into a Petroleum Agreement and Association Contract with the Office National de Recherches et d'Explorations Petrolieres (ONAREP), the national oil company of Morocco, for an offshore deepwater Rabat Sale Haute Mer are in Morocco.

Signed a shareholder's agreement with Total and National Iranian Oil Company (NIOC) to form a liquefied natural gas production company, Pars LNG Co.

Signed a new PSC for Block PM314 offshore Peninsular Malaysia with Talisman Malaysia Ltd. and PETRONAS Carigali Sdn Bhd, following the expiry of the PSC for the block awarded in 1988 to Amerada Hess Malaysia.

Signed two PSCs with Newfield Exploration Company and PETRONAS Carigali Sdn Bhd for Block PM318 offshore Peninsular Malaysia and Deepwater Block 2C offshore Sarawak.

Launched its marketing arm in China, PETRONAS Marketing China Company Ltd.

Signed a Gas Sales Agreement with British Gas Trading Ltd, a subsidiary of Centrica Plc of the United Kingdom, marking its entry into the UK natural gas market.

Signed a Memorandum of Understanding (MOU) with Indonesia's PT Perusahaan Listrik Negara towards the development of a LNG regasification terminal in West Java, Indonesia. Announced the development of a new world scale methanol plant adjacent to its existing methanol plant in Labuan.

Signed a PSC with Malaysia-Thailand Joint Authority (MTJDA) for Block B-17-01, an offshore overlapping area between Thailand and Malaysia.

Signed a Sales & Purchase Agreement to acquire Kuwait Petroleum (Thailand) Ltd from Kuwait Petroleum International Ltd., paving the way for the corporation to further expand its presence in the retail and marketing sector of the Thai oil and gas industry.



2005

Awarded a Service Contract by the Philippines Government to explore for oil and gas in the offshore Mindoro Block.

Discovered oil in the Agadem Block 1Permit, Niger.

PETRONAS' subsidiary, ASEAN Bintulu Fertilizer Sdn Bhd signed a shareholders agreement with Namhee Chemical Corporation of Korea to set up a joint venture melamine production facility in Bintulu, Sarawak. The facility will be the country's maiden melamine venture. Launched its range of premium grade automotive engine oils in Switzerland and Liechtenstein. PETRONAS and its partners BG International Limited and Egyptian General Petroleum Corporation, have successfully delivered their first LNG cargo to ASEAN LNG Trading Company Ltd, a subsidiary of PETRONAS.

Commemorated its 10 years of involvement in F1. Ceremony officiated by PM Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi.

Commenced gas production from Rehmat Field in Block 2769-4 (Mubarak) in Pakistan's Sindh Province.